Szanowni Państwo,
 Mam świadomość, że sytuacja jest wyjątkowa, nowa dla nas wszystkich. Stanęliśmy przed zadaniami, które dotychczas były nam obce, a przynajmniej na taką skalę.
„Życie” pozostawiło nas przed faktem zdalnego nauczania, jako rozwiązania obowiązkowego. Być może stan taki się wydłuży, ale jest to całkowicie niezależne od nas. My wszyscy musimy być przygotowani na różne scenariusze.


Dzisiaj, Państwa rola w procesie edukacyjnym dzieci jest nieoceniona! Zawsze byliście wsparciem dla dzieci, ale obecnie staliście się bezpośrednio odpowiedzialni za organizację nowego sposobu nauki dziecka w domu. Prawdopodobnie taki stan rzeczy może generować nowe problemy związane z:

  • zapleczem i wyposażeniem sprzętowym,
  • kontrolą wykonania zadań domowych przez dzieci,
  • organizacją czasu pracy,
  • motywacją dzieci do nauki,
  • wsparciem w pojawiającym się kryzysie,
  •  organizacją życia rodzinnego i zawodowego.

 

Zadanie to nie jest łatwe, są jednak pewne sprawdzone sposoby, które mogą pomóc w przebiegu zdalnego nauczania. Ogromnym plusem jest to, że dla większości dzieci znajomość technologii, sprzętu i oprogramowania nie jest obecnie problemem.
Dobrym rozwiązaniem jest:

  • zapewnienie dzieciom warunków do cichej nauki (osobny pokój, wydzielone miejsce),
  • praca w słuchawkach (ułatwia koncentrację i skupienie na zadaniu),
  • regulacja czasu pracy: określenie ram i liczby godzin na pracę przy zadaniach,
  • przerwy tzw. międzylekcyjne (gimnastyka, ruch),
  • dostęp świeżego powietrza (wietrzenie, uchylone okno),
  • ograniczenie dekoncentracji dzieci (odcięcie od dźwięków domu, ulicy),
  • zapewnienie dziecku posiłku przed przystąpieniem do pracy.

 

Jestem Państwu ogromnie wdzięczny za trud wychowawczy i edukacyjny, który ponosicie w obecnej sytuacji. Jako pedagog, chciałbym jednak podkreślić, że zdrowie psychiczne i dobrostan dzieci jest najważniejszy. Zbyt duży nacisk i egzekwowanie od dzieci wypełniania obowiązków szkolnych może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. We wszystkim należy zachować umiar. Wielkie wymagania, czasami przerastające możliwości dzieci, mogą odnieść odwrotny skutek i zniechęcić do pracy edukacyjnej. Należy ustalić priorytety, podjąć decyzje na czym bezwzględnie nam zależy. Taka świadomość w ogóle ułatwia życie i pozwala się skoncentrować na tym, co ważne dla dzieci i dla nas.


        Poniżej, do Państwa dyspozycji zamieściłem „garść” porad zebranych w internecie, które pomogą zmotywować i zorganizować naukę w domu waszych dzieci.

 

Tomasz Jokiel

Pedagog